j.grigorjevaite 2025

„Edukacinių tyrimų proveržio“ programa siekia tobulinti edukologijos mokslinius tyrimus Lietuvoje, skatinti aukštesnę tyrimų kokybę ir tarptautinį bendradarbiavimą švietimo srityje. Šią iniciatyvą įgyvendina Lietuvos mokslo taryba kartu su septyniais partneriais, kurie vykdys iš viso 28 edukacinius tyrimus. Daugiausiai tyrimų atliks: Vilniaus universitetas (11 tyrimų) Vytauto Didžiojo universitetas (9 tyrimai) Kauno technologijos universitetas (3 tyrimai) Mykolo Romerio universitetas (2 tyrimai). Prie projekto taip pat prisijungė Vilniaus Gedimino technikos universitetas, Lietuvos sveikatos mokslų universitetas ir Klaipėdos universitetas, kiekvienas vykdydamas po vieną tyrimo projektą. Vilniaus universiteto 11 edukacinių tyrimų bus vykdomi Filosofijos, Matematikos ir informatikos bei Chemijos ir geomokslų fakultetų.

Plačiau apie VU Chemijos ir geomokslų fakulteto dalyvavimą projekte, interviu metu pasakoja projekto dalyvė, mokslininkė dr. Julija Grigorjevaitė.

Gal galėtumėte išsamiau papasakoti apie „Edukacinių tyrimų proveržio“ programos tikslus ir kaip Chemijos ir geomokslų fakultetas prisideda prie jų įgyvendinimo?

Edukacinių tyrimų proveržio projekto tikslas – plėtoti edukologijos krypties mokslinius tyrimus ir, dalyvaujant tarptautinėse švietimo ir ugdymo srities tyrimų programose ir projektuose, didinti edukacinių tyrimų kokybę bei tarptautinį bendradarbiavimą. Iki šiol Vilniaus universitete nebuvo plačiai vykdoma Chemijos dalyko didaktinių tyrimų tema, todėl manome, kad šis projektas ne tik reikšmingai prisidės prie Chemijos dalyko mokymo mokykloje, bet ir padės plačiau ir efektyviau vykdyti Didaktinius tyrimus Chemijos dalyke.

Chemijos ir geomokslų fakultetas, drauge su kolegomis iš kitų fakultetų įgyvendina šį projektą. Projektui vadovauja Chemijos ir geomokslų fakulteto dekanas, profesorius Aivaras Kareiva, didžioji dalis vykdytojų yra fakulteto darbuotojai ir doktorantai. Komandoje taip pat dalyvauja Chemijos dalyko mokytojai, ekspertai iš Lenkijos ir Estijos.

Ką manote apie prisijungimą prie šio projekto?

Prisijungimą vertiname novatoriškai, nes ši tema iki šiol nebuvo plačiai tyrinėta, reikalauja pritaikyti sukauptas žinias ir įsisavinti daug edukologinių tyrimų subtilybių. Tačiau nauja kryptis motyvuoja, žiūrime į viską teigiamai ir su entuziazmu. Priimant šį iššūkį, komanda rodo ryžtą ir tikėjimą, kad projektas bus puiki pradžia nuosekliam chemijos didaktikos tyrimų vystymui ne tik fakultete, bet ir visame Vilniaus universitete. Mūsų mokslininkų komanda mato didelę vertę ir potencialą šioje veikloje, nepaisant kylančių iššūkių, ir yra pasiryžę prisidėti prie efektyvesnės Lietuvos švietimo sistemos kūrimo.

julija grigorjevaite2025

dr. Julija Grigorjevaitė

Kokie buvo pagrindiniai motyvai Chemijos ir geomokslų fakultetui prisijungti prie edukacinių tyrimų programos?

Kaip jau minėjau, Chemijos didaktiniai tyrimai buvo vykdomi labai fragmentiškai ir nenuosekliai, Vilniaus universitetas neturėjo tokios mokslinės grupės, kuri užsiimtų šios temos vystymu. Dėl šios priežasties, trūko ir išsamios metodologijos, ir specialistų, galinčių nuosekliai plėtoti šią sritį, o tai stabdė šiuolaikinio chemijos ugdymo pažangą ir praktinį pritaikymą.

Chemijos ir geomokslų fakulteto tyrimo tema: „Chemijos didaktika: efektyvesnio mokymo tyrimas“, ar galėtumėte trumpai papasakoti apie šio tyrimo idėją?

Projekto idėja yra suteikti mokytojams labai reikalingą pagalbą ir priemones, kad jos užpildytų dabartinį poreikį. Mokytojų ir mokyklų priemonių ir metodų poreikis bus nustatomas atliekant kiekybinius ir kokybinius edukologinius tyrimus, važiuojant į mokyklas, bendraujant mokytojų stovyklose ir kitų renginių metu. Tikime sukurti ir pasiūlyti diegti mokyklose naujus, šiuolaikiškus chemijos dalyko mokymo metodus ir praktinius darbus.

Kaip manote, kuo šis edukacinis tyrimas, bus naudingas Lietuvos švietimo sistemai?

Esminiai pokyčiai moksle ar švietime neįvyksta per dieną ar net per metus. Ilgalaikėje perspektyvoje manome, kad šis projektas prisidės prie efektyvesnės švietimo sistemos. Daugiau mokinių rinksis STEAM specialybes, tarp jų ir chemijos studijų kryptį. Mokytojai labiau pasitikės savo jėgomis, turės mokymo procesui reikalingus didaktinius, dalykinius ir praktinius įgūdžius. Na, o trumpesnėje perspektyvoje, šio projekto vykdymo laikotarpiu, tikimės, kad praplėsime Chemijos dalyko mokytojų metodinių įrankių bazę, suteiksime platformą komunikacijai ir bendradarbiavimui.

Kokius konkrečius rezultatus tikitės pasiekti, vykdydami šį tyrimą?

Tikimės, kad atlikti tyrimai padės atskleisti Chemijos dalyko mokymo(si) sunkumus. Atsižvelgiant į rezultatus, planuojame pateikti rekomendacines gaires vadovėliams ir metodinėms priemonėms rengti. Net 20 chemijos mokytojų bus pakviesti dalyvauti mokytojų stovykloje. Planuojame parengti mokslines publikacijas, o visą projektą vainikuos tarptautinė Chemijos mokytojų konferencija Vilniuje.