irenos-nuotr.--642x336.jpg

Nuo šių metų Vilniaus universiteto Chemijos ir geomokslų fakulteto chemijos studentai turės galimybę įgyti verslo kūrimui ir vystymui reikiamų įgūdžių. Studentus vadybos mokys 13 metų sėkmingos patirties chemijos pramonės gamybinėse įmonėse turinti fakulteto alumnė, chemijos mokslų daktarė Irena Vitkauskienė.

„Kuomet kalbame apie tam tikrų kompetencijų ugdymą – turime du pasirinkimus. Pirmasis – investuoti savo laiką ir nuolat mokytis, sistemingai siekiant užsibrėžtų tikslų. Antrasis – samdyti reikiamus gebėjimus ir kompetencijas turinčius specialistus. Pasirinkimas priklauso nuo situacijos ir ar tuo konkrečiu momentu organizacija ar pats žmogus gali skirti papildomus išteklius ir laiko mokymams. Šiandien laikas – prabanga, todėl dažna įmonė vis labiau vertina pirmąjį kelią pasirinkusius specialistus”, – sako dr. I. Vitkauskienė.

Kaip sako lektorė dr. Irena Vitkauskienė, dažnai chemikus įsivaizduojame kaip mokslininkus, laboratorijos darbuotojus, technologus ir apibūdiname juos kaip labai kruopščius, konkrečius bei tikslius žmones. Tačiau retai susimąstome apie tai, kokį vaidmenį užima kūrybiškumas, organizuotumas, gebėjimas dirbti komandoje, planuoti resursus, priimti tinkamus sprendimus, analizuoti ir interpretuoti gautus duomenis. Gamybinėse įmonėse chemikai yra naujų produktų ir technologijų kūrėjai bei vystytojai. Nuo jų priklauso įmonės produktų sėkmė ir procesų efektyvumas, o nuo mokėjimo pristatyti ir parduoti idėją priklauso ne tik būtinos investicijos tolimesnių tyrimų plėtrai, bet ir profesionalių tyrėjų komandos suformavimas.

Lyderystė chemijos pramonėje

Dar studijuodama paskutiniame magistrantūros kurse, dr. I. Vitkauskienė pradėjo dirbti vienoje iš didžiausių chemijos pramonės įmonių ir jau po metų vadovavo gamyklos laboratorijai. Praėjus dar keliems metamas perėjo į komercijos padalinį ir buvo atsakinga už produktų bei technologijų vystymą, MTEP projektų valdymą.

„Pirmajame darbe susiformavau kaip asmenybė, užaugau kaip vadovas. Patirtis kuriant naujus produktus, darbas su aukščiausio lygio vadovais vienoje komandoje, pardavimai, klientų techninis palaikymas, produktų pristatymas užsienio rinkoms, techninės informacijos pateikimas paprastu ir suprantamu būdu. Dirbdama tokį darbą neturėjau jokių vadybinių pagrindų, buvo baisu suklysti. Daug ką dariau vadovaudamasi chemikams būdinga logine seka. Mąstymo algoritmas veikė, nors vidinės abejonės neapleido. Jaučiau, kad tai stabdė mano tolimesnį augimą. Taip atsidūriau vadovams skirtoje magistrantūros programoje”, –  atskleidžia dr. I. Vitkauskienė. Šios studijos iš esmės pakeitė jos požiūrį tiek į darbą tiek į asmeninį gyvenimą.

Koks turi būti lyderis?

Pasak chemikės, pas kiekvieną žmogų branda ateina tada, kai jis pagaliau pasiryžta ir leidžia sau atsirinkti su kokiais projektais ir kokiomis organizacijomis jis nori dirbti, kokios yra jo pamatines vertybės ir pilietinė pareiga. Todėl kai reikėjo rašyti magistro baigiamąjį darbą vadybos srityje, alumnė kreipėsi į Vilniaus universiteto Chemijos ir geomokslų fakulteto administraciją, tikėdamasi prisidėti prie fakulteto, kuriame pati studijavo, veiklos gerinimo bei studijų kokybės kėlimo. Taip gimė naujas kursas bei asmenine patirtimi paremtas jo turinys.

Lektorė yra įsitikinusi, kad naujų produktų kūrimo procesai, mokslinių tyrimų ir eksperimentinės veiklos valdymas, šiuolaikinės gamybos valdymo sistemos, tarptautiniai kokybės ir aplinkosauginiai standartų reikalavimai, cheminių medžiagų tiesinis reglamentavimas ir vadovavimo, lyderystės pagrindai yra būtinųjų chemiko kompetencijų sąraše. Anot lektorės, studentas, kuris nori adaptuotis privačiame sektoriuje, turi žinoti bendras žaidimo taisykles ir numanyti ko iš jo, kaip chemiko, gali tikėtis darbdavys.

„Strateginis mąstymas apima gebėjimą galvoti ne tik apie dabartį, bet ir apie tai, kokią įtaką šiandienos sprendimai turės ilgalaikėje perspektyvoje. Išskyrus tokias savybes, kaip komandinis darbas ar problemų sprendimas, tiek lyderis, tiek bet kuris kitas komandos narys turi stebėti žmones, išmokti laiku reaguoti į pokyčius, į kolegų motyvacijos sumažėjimą, abejingumą”, – pastebi lektorė.

„Galima turėti visą komplektą įgimtų lyderio savybių, bet net ir tada privalu mokytis. Tas, kuris aktyvus, turi išmokti neužgožti ramesnio kolegos ir išmokti klausytis. Tas, kuris ramus ir nedrąsus, privalo išmokti drąsiai išsakyti savo nuomonę ir, jeigu reikia, ją apginti. Darbas su savimi – nesustabdomas tobulėjimo procesas ir mes – chemikai – turime gebėti jį valdyti”, – šypsosi dr. I. Vitkauskienė.

Siekdami užtikrinti jums teikiamų paslaugų kokybę, Universiteto tinklalapiuose naudojame slapukus. Tęsdami naršymą jūs sutinkate su Vilniaus universiteto slapukų politika. Daugiau informacijos